luni, 25 iunie 2012

Road Trip Bulgaria - Ferma de Scoici

Vineri seara. Pregatit sufleteste sa mai cucersc o data Ciucasul. Dau drumu' la TV. Vremea. Harta Romaniei...jumate galbena si jumate portocalie. Ascult cu atentie: Cod Galben de ploi si Cod Portocaliu de Calduri. Granita fix judetul Prahova, unde trebuia sa ajung in weekend. Asa ca, ajutat de cativa prieteni, am schimbat planurile si-am zis sa mai bifam un Road Trip pe harta. Asa ca am ales sa ne topim la soarele bulgaresc.

Am plecat, voiosi nevoie mare, sambata dimineata pe la orele 7. Pana ne-am adunat s-a facut 8, ora oficiala de iesire din Bucuresti, pe Autostrada Soarelui.

Initial traseul arata asa: Bucuresti – A2 – Vama Veche – Vama lor – Balchik (cu vizitarea castelului Reginei Maria + Gradina Botanica) cu dormit in Balchik. La intoarcere: Balchik – Golful Bolata - Pranz la Ferma de Scoici din Dalboka – Cap Kaliakra – Stancile de la Tyulenovo – Bucuresti dar din 2 motive am preferat sa facem Bulgaria intr-o zi, sa revenim in tara seara si a 2a zi sa ne facem de cap pe litoralul romanesc. 

Primul motiv a fost ca o parte am vrut sa facem si putina baie/plaja in mare iar in Balcik efectiv n-ai unde!!! Al doilea a fost grija pentru masina...dat fiind faptul ca populatia predominant tuciurie din Blachik nu mi-a inspirat deloc incredere si am preferat better safe than sorry. 

Documentul traseului intial il puteti descarca de aici: link.

Distanta: ~360Km din care aproape jumate sunt la noi pe A2. 
Durata: 4h30" de la iesirea din Bucuresti pana in Balcik (mers legal si in Ro si in Bg!) 

Sa-ncepem cu inceputul. Pe A2 pana la Cernavoda s-a circulat bine. Masini destule dar se
circula lejer. Taxa de autostrada este 11 lei pentru auto si 8 lei pt moto. La capatul autostrazii...ce sa vezi?!? Coada. Care coada a tinut de la iesirea de pe autostrada pana fix in Murfatlar. S-a circulat bara la bara dar din fericire se mergea...incet dar se mergea.

De la Murfatlar am mers pe "noua" bucata din A2 pana...unde era facuta. Adica la ~10Km de Constanta. Aici am facut dreapta spre Vama Veche. Drumul a fost ok si am ajuns si in vama vama. 

Aici rutina: control buletine, cumparat vigneta (25lei/6zile si neaparat s-o lipiti in geam) si plecat mai departe. 

In Bulgaria drumul este proaspat asfaltat insa am impresia ca au uitat indicatoarele cu limitele de viteza de pe cand lucrau...pentru ca, cu toate ca in afara localitatilor si la ei ai voie cu 90Kmph am mers numai cu 40!!!!! Abia asteptam o localitate ca sa pot merge si eu cu 50kmph:)) 

Foarte putine masini pe acest drum iar in sensul spre Balchik/Varna 90% erau din Romania. Drumul a fost plin de politie asa ca va sugerez sa respectati limitele de viteza (chiar daca Bulgarii merg mult peste si depasesc pe oriunde !!!). 

Dupa ~40km de la vama ajungem in Balchik. Din centru parea un orasel micut, curatel, linistit asemeni unui orasel de pe malul marii din Grecia sau Turcia. Foarte frumos. Periferia insa, populata doar de discriminati tuciurii, te aducea cu picioarele pe pamant si nu ne-a parut rau ca n-am ramas peste noapte.

Balchik
Dupa cum a zis, curat, linistit cu o faleza destul de lunga, strajuita de munti de stabilopozi si ici colo cate o limba de ciment iesea spre mare spre deliciul publicului (aceeasi tuciurii). De unde am parcat noi pana la Castelul Reginei Maria au fost doar 2 locuri private, cu nisip...ca plaja nu-i pot zice de vreme ce aveau loc doar de ~20 de umbrelute...si alea cu plata.
6 leva umbreluta, 4 leva sezlungu si 1 leva sa stai pe prosop.
Am ajuns la ce se numea Castelul Reginei Maria, am platit 10 leva de persoana intrarea si am inceput sa bantuim prin gradini, dealtfel foarte frumoase. Insa castelul nu l-am gasit...adica era o cladire cu un turnulet gen moschee turceasca dar pe onoarea mea daca semana a castel. Asa ca am considerat ca s-ar numi castel boema insiruire de vilulite de pe deal. In fine...ne-am invartit in sus si-n jos prin gradina, am facut poze, am degustat vin dar n-am cumparat...preturile pt o sticla de vin plecat de la ~30 leva in sus...si ajungeau destul de sus. 
Las pozele sa vorbeasca de la sine. Un lucru e cert: urat nu e:) dar iti trebuie juma de zi (de preferat seara cand e mai racoare) ca sa te bucuri de frumusetile acestei gradini.
  




Cap Kaliakra
Un singur lucru pot sa va zic: nu credeam ca Marea Neagra se poate vedea atat de frumos. Si oricat m-am chinuit eu sa fac poze frumoase, n-am reusit sa prind nici de departe toata frumusetea locului.
Aici am platit o taxa de 3leva de persoana, am parcat aproape de ruine si am luat-o pe jos. Ruinele nu prea interesau pe nimeni, toata lumea era gramada pe marginea stancilor facand poze cu verde-albastrul Marii Negre. Sunt si magazine de suveniruri (~1-2leva/magnet) si un restaurant. 




In drum spre Kaliakra, la iesirea din Balgarevo, un echipaj de politie statea la umbra si oprea din cand in cand masinile la control sau daca depaseau viteza. M-au oprit si pe mine; toate actele la control, s-a uitat insistent la vigneta si la numerele masinii, a cerut asigurarea si mi-a dat drumu.

Golful Bolata
Undeva langa Kaliakra se afla si Golful Bolata, care, impreuna cu Kaliakra sunt Rezervatii Naturale. Aici gasim o mica limba de nisip fin asezonat cu umbrelute din trestie si sezlonguri unde poti juca volei sau poti face o baie racoritoare.
Noi am fost intai sa mancam ca nu mai puteam rezista, apoi ne-am intors aici, dar este mai aproape de Kaliakra. Cum vii de la Kaliakra spre Balgarevo este primul drum asfaltat la dreapta. Nu exista indicatoare si mai bine...altfel ar fi si asta plin si si-ar pierde farmecul.




Ferma de Scoici de la Dalboka
Se afla intre Kavarna si Balgarevo. Undeva mai aproape de Balgarovo exista indicator cu 1,5Km pana la Dalboka. Se poate ajunge cu masina pana aproape de mare, daca sunt locuri. Noi am ajuns pe la orele 16 si erau destule masini. Cred ca la pranz nu puteam ajunge atat de aproape. Si din toate, 90% erau cu numere de Romania.
Cum cobori spre mare sunt 2 restaurante. Noi am mers la cel din dreapta pentru ca acela este cel care are ferma de scoici aflata la o aruncatura de bat in mare (plus ca tot internetul vorbea de rau restaurantul din stanga:) ).
Meniul este foarte variat, in principiu fructe de mare cu precadere scoici. Daca ar fi existat cartofi prajiti in ceva ulei de midie sau ceva sa includa vreo vietate de mare, probabil ar fi existat in meniu, dar nu, NU au cartofi prajiti!!! Acum, depinde de gustul fiecaruia cum evalueaza o mancare insa mie mi-a placut tot ce-am comandat (si am gustat si de la prieteni). Mai putin crevetii care erau foarte mici si dubiosi...nici n-am stiut cum sa-i mancam :)
Am luat asa: Midii in vin alb, Midii a la Burgas (in orez), Midii la Tigaie (cu sos picant), frigarui de midii si midii pane (bune dar erau reci!), Ayran (apa cu iaurt...nu mi-a placut) si Icre. Toata distractia ne-a costat ~70leva si va recomand sa aveti leva. Se poate plati si in euro sau lei dar la ce curs vor muschii lor (pe noi ne-au taxat 2,5 lei/leva in conditiile in care cursul normal este 1,8-2lei/leva).
  

Ne-am rostogolit la deal si-am plecat sa ne relaxam la plaja (in golful Bolata...vezi mai sus). 

De la Bolata am plecat spre Romania si am trecut prin Tyulenovo unde aveam sa vedem niste stanci foarte frumoase. Fix in centrul localitatii am luat-o pe o strada asfaltata in dreapta, spre mare. Nu sunt indicatoare dar am dat cu presupusul. Oricum nu am gasit ce cautam (vezi in document pozele pe care le cautam!!)dar oricum privelistea a fost minunata. Si evident ca nu pustie. Erau fo 3-4 masini parcate in zona...evident cu nr de RO. Am tras cateva poze si-am plecat. La iesirea din localitate se vedeau pe marginea stancilor, aproape de mare, foarte multe masini si corturi. Probabil si pe acolo erau peisaje frumoase.
  

Cam acesta a fost micul RoadTrip catre Ferma de Scoici din Dalboka.

Ajunsi in tara am trecut prin Vama Veche si 2 Mai care musteau de turisti asa ca ne-am orientat catre ceva mai liber si linistit...crezand ca nu mai gasim cazare la ora aia (am ajuns pe la 9-10). Am oprit in Venus si-am inceput sa cautam cazari. Preturile, pe camera dubla, erau de pe la 70 lei (cu iz de igrasie si fara AC) pana pe la 180 lei (la Pensiunea Calipso cu AC). Noi am "preferat" sa stam la Hotel Florica cu AC si parcare (110 lei). Si bine am facut pt ca a 2a zi am aflat ca o masina care nu a mai avut loc in parcarea intarioara, a fost parcata in fata hotelului si a fost sparta si curatata de tot ce-avea prin ea. Asta pe la 5 dupa-amiaza!!! Evident, hotelul si-a declinat orice responsabilitate, ba mai mult, vroia sa cheme politia comunitara sa ridice masinile din fata hotelului.
Mi-era frica sa las masina in Bulgaria si am venit in Romania...ca na, la noi nu se mai fura...asa mult.
Dar macar esti in Romania...te fura tuciuriii nostri, nu ai lor :))

Duminica am incercat sa facem baie in Venus dar apa era foarte murdara asa ca am plecat in Mamaia. Aici alta viata, dar pt ca batea vantul destul de tare, era ancorat steagul rosu. Cu toate astea apa era plina de razboinici care se luptau cu valurile inspumate ale Marii Negre. N-am rezistat nici noi provocarii si ne-am avantat in lupta...pana a inceput ploaia :)
Pe la ora 1 ploaia ne-a gonit de la mare...pe noi si pe ceilalti 100000000 de turisti care au reusit sa blocheze soseaua de la Murfatlar pana la Cernavoda! Am facut 10km in 1h dupa care mi-am adus aminte ca am pe telefon un alt Road Trip: Cetatile Dobrogene. Cum ploaie se cam oprise am zis sa o luam inapoi spre Murfatlar si sa iesim in A2 direct la Cernavoda prin Adamclisi - Ion Corvin pe DN3.

Cu ocazia asta am vizitat:
Monumentul Tropaeum Traiani din Adamclisi (greu de ratat, sunt indicatoare)
- Cetatea Adamclisi (intrare libera) - se afla la iesirea din Adamclisi (imposibil de ratat)
- Manastirea Pestera Sf. Andrei





  

 Acestea din urma le gasiti in documentul Roadtrip-ului: Cetatile din Dobrogea

Am sa incerc sa-mi amintesc ce costuri am avut la vecinii nostri bulgari, care accepta orice tip de moneda...la cursul personal, dar si in Romania
- vigneta: 25 lei/6zile (minimul. nu mai stiu in leva cat era, am preferat sa dam lei ca nu aveam leva)
- intrarea de la Castelul Reginei Maria (incl. Gradina Botanica): 10 leva/pers
- Parcare Balcik: 2leva/h 
- Cap Kalyakra: 3leva/pers
- altele: apa:2leva, Cola:2,5leva
- taxa autostrada: 11 lei auto/8 lei moto
- cazare Hotel Florica din Venus: 110lei/cam dubla + 4lei parcarea

Harta traseului: http://goo.gl/maps/83uQ