sâmbătă, 23 noiembrie 2013

Road Trip - Baile Tusnad

Nu, nu ma dor oasele…cu toate ca ar fi fost binevenita o baie terapeutica dupa eforturile de la Enduro si/sau cel de la serviciu. Dar am zis ca sa lasam leneveala pentru cand om avea…30 ani :))
Glumesc, nu dati cu rosii...dar sper ca ati prins ideea.
Asa ca, lasand politeturile la o parte, am plecat din Bucuresti pe o vreme de-ti venea sa mai tragi o plapuma pe tine ca sa trecem putin de Ploiesti si sa trebuiasca sa ne punem ochelarii de soare. Am zambit miseleste si ne-am bucurat de 2 zile pline de soare si vreme buna.

Un mic sumar a ceea ce se poate vedea in acest Road Trip precum si linkul documentului (ATENTIE!!! Downloadati si cititi inainte documentul pentru mai multe date istorice si alte informatii utile):
Ziua 1
·         (B) Palatul Micul Trianon
·         (C) Ruinele Palatului Cantacuzion
·         (D) Conacul Pana Filipescu
·         (E) Castelul Iulia Hasdeu
·         (F) Castelul Martha Bibescu (Muzeul Cinegetic de la Posada)
·         (G) Castelul Peles, Pelisor si Foisor

·         (M) Lacul Sf. Ana
·         (N) Tinovul Mohos
·         (O) Baile Balvanyos + Pestera Puturosu
·         (P) Cetatea Balvanyos (ruine)
·         (Q) Castelul Thury – Banyai
·         (R) Castelul Mikes
·         (S) Balta Dracului
·         (T) Planul inclinat
·         (T2) Mocanita din Covasna
Prima grupa de obiective le-am vazut imediat dupa Ploiesti, la ~14Km dupa statia Petrom de pe DN1 pe drumul spre Floresti (DJ 720). La intersectia DN1 – DJ720 vom observa si 2 indicatoare catre Micul Trianon si Conacul Pana Filipescu (acesta din urma fiind pus gresit...dar ajungem si acolo).

Micul Trianon sau Palatul Cantacuzino, construit de Grigore ”Nababul” Cantacuzino a fost construit si terminat doar la exterior intre 1911 si 1913 cand acesta a murit. Din cauza vremurilor fiul acestuia nu a terminat constructia Miculul Trianon (inspirat dupa Marele si Micul Trianon de la Versailles) incet incet aceasta degradandu-se. La starea de azi au contribuit si nemtii (din primul razboi mondial) dar si satenii locului care au dezbracat ruinele de toate materialele de constructie refolosibile.

Din ce am surprins eu, cu schele puse p-acolo si materiale de constructie prin jur…pareau ori ca il renoveaza ori ca incearca sa-l conserve.
Oricum ar fi, e de apreciat ca exista indicator turistic pana acolo precum si o parcare.

De aici mergem mai departe spre Calinesti iar aici facem stanga spre Filipestii de Targ pe DJ 101P.

Ajunsi in centrul satului ne intampina semnul Conacul Pana Filipescu insa acesta este montat gresit, in parc aflandu-se Ruinele Palatului C-tin Cantacuzino, bogatul postelnic al domnitorului Matei Basarab.

Conacul Pana Filipescu se afla la ~500m mai inapoi, pe aceeasi parte, in spatele unui zid alb de piatra.

Acum ne intoarcem pe DN1 si ne continuam drumul pana la Castelul Iulia Hasdeu din Campina (Bd. Carol I, Nr. 199 chiar langa Scoala de Politie Vasile Lascar).

Pana in castel se afla si Muzeul memorial Nicolae Grigorescu pe Bd Carol I, Nr. 166. Mai multe detalii aici: http://grigorescu.artmuseum.ro/

Castelul Iulia Hasdeu ni se arata ca un castel in miniatura cu toate elementele unui castel adevarat precum si motive simbolistice, atat la exterior dar mai ales la interior.
Inauntru ne asteapta unul dintre cele mai bine puse la punct muzee din tara noastra: interiorul e frumos pastrat, castelul a fost restaurant (insa nu cu exactitate deoarece toate pozele de la interior au fost distruse de comunisti, care nu-l vroiau reconditionat), cu explicatii la fiecare colt de mobila iar cum povestea familiei Hasdeu e mai lunga si mai interesanta decat cateva descrieri de muzeu, primesti la intrare si un ghid audio, care te tine in povesti in fata fiecarui exponat, ridicandu-ti parul pe ceafa si lasandu-te aproape convins de prezenta Iuliei in castel.

Este bine de vizitat intr-un grup cat mai mic pentru a nu fi galagie si a te putea bucura de sentimentul de poveste cu suspans indus de audioghid.

Pretul unui bilet este de 10 lei iar taxa foto este 20 lei.

Mai multe detalii in Road Tripul - De o zi: Campina

Castelul Martha Bibescu, aflat la intrarea in cartierul Posada al orasului Comarnic, gazduieste acum un impresionant Muzeu Cinegetic, unicul de acest fel din tara.

Construit intre 1842 si 1848 castelul a fost locuit temporar si de principesa Martha Bibescu, sotia Printului George Valentin Bibescu. In anul 1950, castelul Bibescu a cazut prada unui incendiu si nu a mai fost reconstruit acum ramanand doar cateva anexe (cele care se vad de la sosea si par a fi desprinse din povesti) dar care nu se pot vizita deoarece contin obiecte de patrimoniu apartinand Castelului Peles.

La interior se afla foarte multe diorame al caror efect realistic este amplificat de sunetele animalelor din schema. Muzeul se intinde pe 3 nivele (P+2) dar parterul este cel mai bogat in exemplare.

Mie mi s-a parut cel putin impresionant, mai ales colectia de trofee de cerbi si cu siguranta va fi spre deliciul celor mici de fiecare data cand aveti drum spre munte.

Pretul unui bilet este:
10 lei doar parter
15 lei tot
25 lei taxa foto amatori

Castelul Peles, Pelisor si Foisor se afla in Sinaia si sunt greu de ratat :) Sunt indicatoare din centrul orasului precum si de pe centura. Noi le-am vazut de mai multe ori asa ca am mers mai departe.
(gasiti informatii despre ele in Documentul RoadTripului)

Aflat viz-a-vis de Gara din Busteni, Castelul Cantacuzino a fost construit in 1911, la cererea printului Gheorghe Grigore Cantacuzino, fost ministru al Romaniei. Avand aproape acelasi destin ca Micul Trianon (la 2 ani moare Cantacuzino, e devastat de oameni apoi devine sanatoriu TBC < cu toate ca localnicii se jura ca au vazut mai multe masini negre intrand decat albe...daca stiti ce vreau sa zic, aviz amatorilor de Radu Cinamar>) se pare totusi ca vremurile au fost mai blande cu el si a fost retrocedat urmasilor familiei Cantacuzino cu tot cu domeniul de aproape 1000 hectare ca intr-un final sa ajunga pe mainile unor investitori ce l-au transformat intr-o locatie de lux.

Drept dovada si pretul biletelor: 20 lei si taxa foto 10 lei, intrandu-se a se vizita in grupuri ghidate la intervale de 1h.

Mai multe detalii aici: http://www.cantacuzinocastle.com/#!vizitare/cihc

Daca doriti sa luati masa pe drum, va anunt ca pe la orele 14:00 ar trebui sa fiti in Brasov. Pe noi burtile ne-au indrumat catre restaurantul Four Roses unde se servesc cele mai bune costite de porc la gratar servite pe un pat de rondele de cartofi aurii impreuna cu multa ceapa rosie si un sos special !!!
Adresa este: Str. Oltet nr.13, cartier Tractorul, Brasov

Daca nu va opriti in Brasov, atunci de la Busteni o luam la deal in continuare spre obiectivele din tara secuilor. Ajunsi in Brasov mergem pe centura (prin dreapta podului de la intrarea in BV) pe DN11/E574 pana la Chichis apoi pe DN12 spre Sfantu Gheorghe.

Muzeul National Secuiesc
Muzeul este deschis vizitatorilor din 1875. Ca instituţie ştiinţifică, Muzeul Naţional Secuiesc şi-a propus cercetarea şi prezentarea comunităţii şi a memoriei culturale regionale din Ţinutul Secuiesc
Adresa: Strada Kós Károly 10, Sfântu Gheorghe
Orar: luni: închis
marţi-duminică: 9:00 - 17:00 (vara);
marţi-vineri: 9:00 - 16:00 (iarna)
sâmbătă-duminică: 9:00-14:00 (iarna)

Noi am ajuns la ora 15:00 si era lacatul pus. Ne-a parut rau asa ca am plecat mai departe.

Din Sfantu Gheorghe o luam spre Miercurea Ciuc (pe DN12/E578) si imediat la iesire facem stanga spre Arcus (DJ 121B) si continuad pe DC 31. Imediat cum intram in Arcus, pe partea standa, vom vedea poarta de intrare in domeniu, “strajuita” de doi lei de piatra. Adresa exacta: Str. Benedek Elek, nr. 439.

Castelul Szentkereszty

Lasam masina la poarta si pasim pe aleea ce duce spre intrare. Din pacate, castelul ce adaposteste Centrul de Cultura din Arcus este vizitabil doar in cursul saptamanii. Pacat. Platim biletele de intrare in parc si dam o tura lacului admirand castelul la sfarsit de toamna. Este foarte frumos si cu siguranta, daca o sa ne aflam in zona, il vom vizita si pe timpul verii.

Vizitare castel (luni-vineri): 9-14.30
Vizitare parc (luni-duminică): 9-18
Vizitare castel: 4 RON
Vizitare parc: 2 RON
Parcare auto: 2 RON
Inchiriere barcă: 10 RON/h
Fotografiere (hobby): 20 RON

De aici continuam pe DN12 spre Miercurea Ciuc pentru inca aproximativ 70Km spre Cetatea Miko.

Cetatea Mikó din Miercurea Ciuc se află la marginea sud-vestică, dinspre Jigodin-Băi a oraşului, chiar pe DN12 – urmand drumul principal prin oras, nu pe centura (astfel, imposibil de ratat).

Cetatea Miko este reconditionata si gazduia cand am fost noi o expozitie de insecte (mi s-a parut foarte interesanta pentru ca nu stiam ca exista insecte ATAT de mari din tipurile de insecte pe care le cunoastem...si de forme atat de ciudate).

Totodata, permanent, acolo se afla si Muzeul Secuiesc al Ciucului. Pacat ca totul este scris in maghiara...de parca nu s-ar afla in Romania. Nu vreau sa incep nicio discutie pe subiectul asta si n-am nimic cu nimeni...doar ca mi se pare normal sa fie scris in romana si apoi in celelalte limbi. Pe cand, in Muzeul al Ciucului era scris doar in maghiara. Inacceptabil !!!

In rest, muzeul mai are si o parte de istorie a cetatii, cu 2 filmulete proiectate in sala fantanii si in bucatarie iar in sala armelor poti imbraca o uniforma de militar.

Orar: marţi−duminică

10.00−18.00     15 martie − 15 octombrie

10.00−17.00     16 octombrie − 14 martie
Luni, de sărbători legale şi religioase închis.

Bilet de intrare intreg: 8 lei si taxa foto 5 lei

De aici facem cale-ntoarsa pana in Baile Tusnad unde ne vom caza la Hotel Fortuna care se afla chiar la intrarea in Baile Tusnad, venind dinspre Miercurea Ciuc, pe partea stanga.
Voi va cazati unde vreti :)

Hotelul este unul de 3 stele, cu mobilier preponderent din lemn si cu personal primitor. Au in receptia hotelului o sala unde se poate sta la caldura semineului la un pahar de vin, la un joc de sah sau un biliard.

Au si restaurant dar nu am degustat bucatele asa ca nu-mi dau cu parerea. Din meniu parea destul de diversificat. La fel si lista cu vinuri dar mai ales cea cu palinca...avea chiar si un meniu separat :)

Ziua 2

Canta cocosu'...latra si cainii...suna si telefonu' ... si intr-un final ma trezesc si eu :)

Imi fac bagajul si plec spre Lacul Sfanta Ana si Tinovul Mohosiesind din Tusnad spre Sf. Gheorghe apoi facand stanga in Bixad spre Balvanyos, pe DJ113 apoi la un moment dat pe DJ113A spre Sf. Ana. (sunt indicatoare bine plasate...nu va puteti rataci).
Starea drumului este proasta. Din "fericire" toate gropile au fost peticite dar si asa se simte foarte prost si cu mai mult de 40 nu prea se merge. Surprinzator, drumul spre Sfanta Ana (DJ113A) este in stare foarte buna.

Aproape de lac, cam la 1,7Km, este un punct de trecere unde se plateste taxa:
10 lei parcarea acolo (si mers pe jos cei 1,7Km pana la lac) sau 20 lei si cobori cu masina aproape de lac. Am intrebat si de Tinovul Mohos si ni s-a spus ca se intra organizat, cu ghid, iar urmatoarea intrare era prea tarziu pt noi ca s-o mai asteptam.
Oricum, ni s-a spus amabil ca, toamna nu prea se vad plantele din Tinov asa ca am merge degeaba...iar cum lacul l-am mai vazut de cateva ori...am facut cale intoarsa si ne-am indreptat spre Balvanyos.

Lacul Sfânta Ana este una dintre cele mai importante atracţii naturale ale Ţinutului Secuiesc, totodată fiind unicul lac din Europa Central-Estică format pe fundul craterului unui vulcan stins, unul dintre cele două aflate în masivul Ciomatu, situat în partea sudică al masivului vulcanic Harghita, în timp ce în celălalt crater se află Tinovul Mohoş. Lacul Sfânta Ana se află la o altitudine de 949-950 m şi este situat pe teritoriul Rezervaţiei Naturale Mohoş.

(Mai multe detalii si poze gasiti in documentul RoadTripului )

In Balvanyos...n-ai ce face. Adica, daca in Baile Tusnad chiar era lume...aici ti-era frica sa nu te pape ursu :)
In fine, oricum baile nu erau scopul nostru ci doar putina putoare sulfurica :)

Pestera Puturolsul din Turia – Baile Balvanyos

Cum am intrat in Balvanyos (cam la 7Km de drumul spre Sf. Ana) pe stanga se afla Grand Hotel Balvanyos iar in spatele lui se gaseste o parcare generoasa, tot de acolo pornind si marcaje turistice pentru obiectivele din zona (aflate la max 75min de mers): Pestera Puturosu (35min), Izvoarele Tamaduitoare (15min) si Cimitirul Pasarilor (75min) mergand pe marcaj punct rosu sau albastru.

Drumul este usor, marcat bine si nu faceti mai mult de 30min chiar si cu opriri. Cititi cu atentie avertismentele de la intrarea in grota !!!

Galeria unei foste mine de sulf, cea mai mare mofetă naturală, sulfuroasă. Se aflã pe versantul sudvestic al Muntelui Puturosu la o altitudine de 1052 m.
Prin gura grotei iese la suprafaţă o cantitate imensă de gaz mofetic, debitul gazului depăşind 3000 m3/zi, fiind emanaþia postvulcanicã cu cel mai mare debit din Europa.

Gazul mofetic conţine hidrogen sulfurat respectiv dioxid de sulf, care la contactul cu condiþiile atmosferice precipită sulf pur pe pereţii grotei.
Terapia sulfuroasă are efecte benefice asupra organismului fiind dovedit în lupta împotriva bolilor precum: bolile reumatice, cele cardiovasculare, arteriale, psihosomatice, boli alergene, dermatologice, etc

Cetatea Balvanyos se afla situata langa localitatea cu acelasi nume, la o altitudine de 1.029m. Traseul pana la ruinele cetatii pleaca din statiune, este marcat cu punct galben, ajunge la Varful Mijlociu iar mai apoi se continua cu drumul cetatii. Intregul traseu dureaza in jur de o ora. Cetatea Balvanyos, una dintre cele mai vechi cetati ale regiunii, unde se aflau odinioara, templele paganilor.

Din cauza lipsei de timp dar si a vremii posomorate am anulat si acest obiectiv.

(Mai multe detalii si poze gasiti in documentul RoadTripului )

Din Balvanyos pornim pre Targu Secueisc pe DJ 113 apoi spre Covasna pe DJ 121 pana in Comuna Zabala unde facem dreapta spre satul Tamasfalau pe DC10 iar dupa ~3Km ajungem la:

Castelul Thury – Banyai

Despre asta nu am gasit absolut nicio informatie pe net, doar ca este foarte vechi (1940) si folosit drept casa de cultura.

Castelul arata foarte frumos, intrarea din fata fiind oarecum la nivelul 1 deja.

Ne intoarcem inapoi in DJ113 si fix in fata noastra se afla indicator turistic catre Castelul Mikes. Intrarea in castel se afla la capatul drumului asfaltat, pe stanga, dupa o poarta mare de fier dotata cu un interfon.
Din pacate, acum era un mare afis pe gard in care isi cereau scuze dar parcul nu este deschis vizitatorilor.

Conacul dateaza din secolul al XVI-lea, si in urma cu cativa ani a fost retrocedat urmasilor contelui Mikes, Gregor si Alexander Roy Chowdhury, dupa ce in timpul comunismului castelul a functionat ca scoala si mai apoi spital.

De aici plecam spre Covasna iar in centrul orasului, langa parc, se afla Balta Dracului.

Balta Dracului este un monument al naturii cu o valoare de unicat, situata in centrul orasului Covasna, fiind o groapa la fundul careia au loc eruptii permanente ale bulelor de namol.

Mocanita din Covasna conform sit-ului www.cfi.ro circula in fiecare vineri, sambata, duminica in perioada 10.05.2013 – 06.10.2013.

Statia de plecare a mocanitei este din fata Spitalului de Cardiologie din Covasna si hotelul Clermont.
Calatoria dureaza aproximativ 40 minute dus intors cu o pauza de 10 minute pana schimba locomotiva, timp in care se poate merge imediat la Planul Inclinat.

Planul inclinat este o portiune din calea ferata ingusta Covasna – Comandau. Astazi acesta nu mai este functional datorita faptului ca a fost lasat in paragina. Este unic in lume si pana nu de mult era functional. Aici se folosea forta gravitationala pentru a cobori si urca agoanele incarcate cu lemn.

Iar drumul spre casa este intotdeauna cel mai trist lucru dintr-un Road Trip. Noroc ca uneori natura ne mai rasfata cu cate un apus de soare ce-ti mai inmoaie tristetea.